Nowe tory i perony: Modernizacja linii Słupsk-Lębork w pełnym toku

Na trasie łączącej miasta Słupsk i Lębork, prowadzone są intensywne prace modernizacyjne, które już teraz przynoszą pierwsze efekty. Korzyści z tego przedsięwzięcia odczuwają zarówno podróżni, jak i mieszkańcy okolicznych terenów.
Postępy w modernizacji odcinka Słupsk-Lębork
Linia kolejowa nr 202, biegnąca od Gdańska Głównego do Stargardu, jest kluczowym szlakiem komunikacyjnym, który obecnie przechodzi gruntowną przebudowę. Prace te obejmują m.in. modernizację stacji w Słupsku, co przyczyni się do poprawy jakości podróży na trasie pomiędzy Trójmiastem a Słupskiem. Pierwsze działania rozpoczęły się w listopadzie 2023 roku i obejmują szeroki zakres robót.
Na stacji Słupsk wykonano już przebudowę torów prowadzących do Ustki oraz modernizację Lokalnego Centrum Sterowania. Dodatkowo, zmodernizowano tory towarowe i dodano nowe tory odstawcze, co poprawi obsługę taboru. Trwają również prace nad budową peronu nr 3 i przebudową wiaduktów kolejowych w mieście. Tymczasowy most na rzece Słupia jest już w użyciu, umożliwiając kontynuację prac nad stałym mostem.
Nowoczesne rozwiązania na stacji Słupsk
Dzięki modernizacji stacja Słupsk zyska nowoczesne udogodnienia dla podróżnych. Z nowych, wyższych peronów łatwiej będzie wsiadać do pociągów, a windy ułatwią dostęp z przejścia podziemnego. Zabytkowe elementy stacji, takie jak wiaty czy kioski, zostaną zachowane i odrestaurowane, co podkreśli historyczny charakter miejsca. Nowoczesny system informacji pasażerskiej, w tym wyświetlacze informujące o rozkładzie jazdy, znacząco ułatwi orientację podróżnym.
Planowane jest także utworzenie czwartego peronu, który zintegruje stację z miejskim węzłem transportowym, co usprawni ruch pociągów. Również w Kobylnicy Słupskiej pojawi się nowy peron, co poprawi dostępność kolei na trasie Słupsk – Szczecin.
Infrastruktura torowa i perony
Na odcinku Lębork – Słupsk zrealizowano już budowę dwóch nowych torów między Lęborkiem a Pogorzelicami oraz pojedynczego toru między Jezierzycami Słupskimi a Słupskiem. W stacji Potęgowo uruchomiono nowe tory nr 1 i 3 oraz zmodernizowano zabytkowe nastawnie, co umożliwia sterowanie ruchem za pomocą nowoczesnych urządzeń.
Pasażerowie korzystają już z nowych peronów na stacjach Leśnice, Potęgowo i Damnica. Trwające prace nad nowymi przystankami w Runowie, Łebieniu i Siemianicach zwiększą dostępność kolei w regionie pomorskim. Wszystkie stacje i przystanki między Lęborkiem a Słupskiem zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Zwiększenie przepustowości linii
Dodanie drugiego toru na trasie zwiększy przepustowość, co umożliwi wprowadzenie większej liczby pociągów. Po zakończeniu projektów między Lęborkiem a Słupskiem oraz na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork czas podróży skróci się o około 15 minut. Pociągi osobowe będą mogły przyspieszyć do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. W przyszłości możliwe będzie osiąganie prędkości nawet do 200 km/h dzięki wdrożeniu systemów GSM-R i ETCS.
Za realizację prac na stacji Słupsk odpowiada firma Torpol, z budżetem bliskim 562 mln zł netto. Z kolei odcinek Lębork – Słupsk modernizuje firma Intercor, której zadania są wyceniane na 1,284 mld zł netto. Planowane zakończenie prac budowlanych przewidziano na listopad 2026 roku.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.