Czy budowa drogi ekspresowej Via Pomerania stoi pod znakiem zapytania?

Droga ekspresowa Via Pomerania: Przyszłość czy tylko projekcja?
W ostatnim czasie w mediach pojawiły się niepokojące doniesienia dotyczące przyszłości planowanej drogi ekspresowej Via Pomerania. Projekt ten, zakładający utworzenie strategicznej trasy od Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice aż do Bydgoszczy, budzi wątpliwości z powodu braku jego uwzględnienia w nowym projekcie rządowej ustawy o kluczowych inwestycjach infrastrukturalnych. Czy rzeczywiście istnieje ryzyko, że Via Pomerania pozostanie jedynie na papierze, bez realnej szansy na realizację?
Strategiczne znaczenie Via Pomerania
Chojnice, jako jeden z głównych punktów na trasie Via Pomerania, mają do odegrania kluczową rolę w tym projekcie. Droga ta, w przypadku sytuacji kryzysowej, ma służyć jako korytarz transportowy dla wojska i sprzętu wojskowego. Poza aspektem obronnym, trasa ma również przyczynić się do rozwoju gospodarczego i poprawy komunikacji w regionie. Dlatego też, umieszczenie jej w rządowych dokumentach jako inwestycji priorytetowej, mogłoby znacząco przyspieszyć jej realizację.
Raport z Ustki: Nowe nadzieje dla projektu
Na początku września w Ustce zaprezentowano raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, który poświęcił uwagę projektowi Via Pomerania. Szacowany koszt budowy wynosi około 12 miliardów złotych, co czyni go jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie. Według Macieja Samsonowicza, doradcy ministra obrony narodowej, raport ten ma stać się kluczowym dokumentem strategicznym wspierającym realizację takich projektów.
Brak w projekcie ustawy: Co dalej?
Mimo zaprezentowanego raportu i optymistycznych prognoz, Via Pomerania nie znalazła się w projekcie nowej ustawy o kluczowych inwestycjach infrastrukturalnych. Również w rządowym programie budowy dróg krajowych i autostrad nie ma wzmianki o tej drodze. Dariusz Kiedrowicz, pełnomocnik regionalny związany z projektem, zapewnia jednak, że plan budowy obowiązuje do 2030 roku i zmiany są w trakcie konsultacji. Podkreśla, że projekt Via Pomerania jest wciąż aktualny i istnieją plany jego realizacji.
Finansowanie i perspektywy realizacji
Kiedrowicz wskazuje, że środki na realizację drogi mogą być pozyskane z różnych źródeł, w tym funduszy unijnych i budżetu na obronność. Choć obecnie projekt nie został zatwierdzony przez Ministerstwo Finansów i Gospodarki, istnieje przekonanie, że znajdą się na niego niezbędne środki finansowe. Podkreśla również, że inwestycja ta cieszy się wsparciem politycznym oraz MON, co daje nadzieję na jej realizację już w 2026 roku.
Wsparcie polityczne a dezinformacja
Według Kiedrowicza, wola polityczna oraz wsparcie ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej są kluczowe dla przyszłości Via Pomerania. Podkreśla, że dezinformacja wokół projektu nie służy jego realizacji i jest zaledwie przeszkodą do pokonania. Optymizm przedstawiciela projektu wskazuje na to, że mimo trudności, droga ta ma szansę stać się rzeczywistością, służąc zarówno mieszkańcom regionu, jak i celom strategicznym kraju.